Planujesz wakacje za granicą i nie wiesz jaki hotel wybrać? Który hotel z bogatej oferty biura podróży będzie dla Ciebie odpowiedni i spełni Twoje oczekiwania? System hotelowych gwiazdek może być dla gości niejasny i nawet dość skomplikowany. Wyjaśniamy, jakie wymagania musi spełnić hotel, aby posiadał określoną liczbę gwiazdek?
Hotelowe standardy w Europie i na świecie
W większości państw przy ustalaniu standardu hotelu stosuje się skalę 1-5. Od tej zasady są jednak wyjątki. Aż 7* otrzymał Burj Al Arab — wyjątkowo luksusowy hotel w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ten hotel w kształcie żagla wybudowano z wielkim rozmachem na sztucznej wyspie w Dubaju. To hotel, który zdecydowanie wykracza poza określone standardy.
W Grecji zamiast gwiazdek standard hotelu oznaczany jest literami. Litera „A” przypisana jest do hotelu określanego jako 4*, natomiast litery „B” i „C” to oznaczenia odpowiednio dla hoteli 3* i 2*. Luksusowe hotele są oznaczone literą „L”. Odmienną standaryzację przyjęła też Malta, stosując skalę 2-5.
Jeszcze inaczej oznaczenia standardu hoteli wygląda w krajach skandynawskich — Szwecji, Finlandii i Norwegii, gdzie w ogóle nie stosuje się gwiazdek.
Klasyfikacja hoteli w systemie Hotelstars Union
Hotelstars Union to europejski system klasyfikacji obiektów hotelowych, który działa od 2009 r. Został wprowadzony po to, aby w sposób nowoczesny ujednolicić jakość usług dla sklasyfikowanych a nim obiektów hotelarskich. Hotelstars Union aktualnie klasyfikuje obiekty hotelowe w 17 krajach Europy. System zawiera kryteria, według których klasyfikowane są hotele i przyznawane są im gwiazdki. Po uwzględnieniu potrzeb klientów i aktualnych trendów na rynku hotelarskim, co 5-6 lat kryteria te są weryfikowane i aktualizowane.
1 czerwca 2020 r. wprowadzono nowe zasady klasyfikowania europejskich hoteli. Dzięki temu Hotelstars Union, który sklasyfikował już ponad 22 tys. hoteli w Europie, ma teraz nowoczesny i przejrzysty system ich oceny.
Co oznaczają hotelowe gwiazdki?
Im więcej gwiazdek, tym warunki w hotelu powinny być bardziej luksusowe. Liczba gwiazdek ma informować gości o standardzie, udogodnieniach i poziomie usług, jakich mogą spodziewać się w danym obiekcie. Jest to jednak wskazówka bardzo orientacyjna, ponieważ w wielu krajach ustalane są lokalne zasady i skale.
Hotel 1-gwiazdkowy *
To obiekt klasy turystycznej, który spełnia podstawowe wymagania – w pokoju jest łóżko, szafa i umywalka, a łazienka zwykle znajduje się na korytarzu. Powinno być zapewnione ogólnodostępne miejsce do oglądania TV i przechowania bagażu.
Hotel 2-gwiazdkowy **
Każdy pokój ma radio/telewizor i dostęp do internetu (lub internet w wydzielonym miejscu) oraz osobną łazienkę z podstawowym wyposażeniem i przyborami toaletowymi. Goście mają też możliwość korzystania z restauracji.
Hotel 3-gwiazdkowy ***
Pokoje są dobrze wyposażone i ładnie urządzone. Oprócz podstawowego wyposażenia mają radio/telewizor, telefon, szafkę z lampką nocną, biurko lub stół, krzesła, miejsce na bagaż. Są też materiały piśmiennicze, szklanki, woda butelkowana, a w łazienkach oprócz przyborów toaletowych znajdują się ręczniki. Hotel ma dostępną usługę room service, restaurację, kawiarnię i dysponuje salą spotkań. Recepcja jest dwujęzyczna i czynna przez całą dobę.
Hotel 4-gwiazdkowy ****
To często doskonale zlokalizowany hotel o wysokim standardzie, z obsługą mówiącą w językach obcych. Pokoje są wyciszone, klimatyzowane i świetnie wyposażone oraz mają dostęp do internetu i minibar lub lodówkę. Przez całą dobę dostępne są gorące napoje. W łazience dodatkowo jest suszarka do włosów. Hotel posiada sale konferencyjne i restauracje z bogatym menu i wykwalifikowaną obsługą. W hotelu 4* goście mają dostęp do co najmniej 2 usług w ramach odnowy biologicznej — basenu, sauny, spa, gabinetu masażu, siłowni, czy sauny, oraz do zabiegów upiększających i kosmetycznych. W budynkach wyższych niż 2 piętra powinna być winda.
Hotel 5-gwiazdkowy *****
Wyposażenia pokoju i łazienki w hotelu 5* niewiele różni się od tego w hotelu 4*. Hotel 5* ma za to poszerzony katalog usług i ofertę wzbogaconą o dodatkowe atrakcje. To hotel dla najbardziej wymagających z miejscami przeznaczonymi na wypoczynek i odpowiednią przestrzenią do pracy. Często zlokalizowany jest też w wyjątkowo atrakcyjnym miejscu. Wysoko wykwalifikowany personel zapewnia obsługę i usługi na najwyższym poziomie. Ponadto hotel ma strzeżone miejsca parkingowe dla gości, a na terenie obiektu jest profesjonalne centrum biznesowe. W budynkach mających więcej niż 1 piętro powinna działać winda.
Jak to jest w praktyce z tymi gwiazdkami?
Oznaczenia te i odpowiadające im kryteria są tylko orientacyjne i dlatego nie należy ich traktować wiążąco. Przy wyborze hotelu na wakacje za granicą zawsze trzeba upewnić się, jakie usługi zostały wliczone w cenę wypoczynku. Dotyczy to szczególnie hoteli poza Europą, ponieważ na innych kontynentach oceny standardu hoteli często są zawyżane. W popularnych wakacyjnych krajach takich jak Tunezja, Egipt, czy Turcja warto przyjąć zasadę, że hotel ma o 1 gwiazdkę mniej, niż funkcjonuje w lokalnym standardzie i podaje się w opisie obiektu.
Nie ma takiej potrzeby w przypadku dużych sieci hotelowych. W hotelach sieciowych posiadających obiekty w różnych krajach dokłada się wszelkich starań, aby ilość gwiazdek zawsze oznaczała ten sam przyjęty przez sieć standard. To daje pewność, że nawet w biednych i zacofanych krajach hotel znanej sieci zachowa określony, wysoki standard.