Wróć do listy artykułów

Kuba i stare samochody

Warto wiedzieć | 15-03-2018, Aktualizacja: 19-09-2019
Kuba  i stare samochody

Kubahttp://www.wakacjeamigos.pl/wakacje/kuba kojarzona jest jako ogromne muzeum motoryzacji  , po ulicach jeżdżą auta sprzed rewolucji, które zostały ściągnięte  przez ówczesnych amerykanów zamieszkujących i inwestujących na wyspie. Mówi się , że byli to bogaci ludzie mafii , to oni budowali piękne secesyjne ,bogato zdobione kamienice , które do dziś urzekają swoim urokiem  nie tyko w Hawanie ale także w innych miasteczkach na  prowincji .Niestety na dzień dzisiejszy duża część tych budowli zaniedbywana przez cale lata ulega dewastacji i sposób naturalny znika  z powierzchni .

 Stare , wysłużone amerykańskie  samochody na Kubie to całkiem normalny obrazek  , wysłużone nie znaczy zaniedbane , wręcz przeciwnie amerykańskie krążowniki szos z lat 40. i 50. XX wieku cieszą oko niekiedy  agresywnymi kolorami są czyste i bardzo zadbane . Wzrok przyciągają kabriolety z odkrytym dachem będące atrakcją turystyczną . Jest ich ponad 60 tysięcy , stylowe auta takie jak chevrolety, oldsmobile, plymouthy, dodge , fordy, buicki, chryslery  czy cadillaki to także pozostałość po  amerykanach , sprawiają że  otoczenie nabiera kolorytu i nie możliwe staje się możliwe ponieważ tu cofa się czas.

Fidel Castro wraz z rewolucją doprowadził do opuszczenia przez amerykanów wyspy a także  wprowadzono   embargo ze strony USA na handel z krajem, zatem w sposób naturalny  zaprzestano sprowadzania aut z USA.  Jednocześnie zgodnie z  ówczesną polityką  wprowadzono   na wyspie prawo, zezwalające  na posiadanie prywatnego samochodu tylko  tym, którzy byli posiadaczami auta przed rewolucją. W latach siedemdziesiątych zaczęto sprowadzać nowe  osobowe samochody  z  tzw. demoludów . To w tym okresie zaczęły jeździć po kubańskich ulicach polskie maluchy  i polonezy , które jeżdżą tam do dnia dzisiejszego ponieważ są wytrzymałe ,ekonomiczne i naprawia się je przysłowiowym „młotkiem”. Koszt zakupy malucha to wydatek  równowartości około pięciu tysięcy euro. Oczywiście najwięcej aut sprowadzono z ZSSR ( łady ,wołgi ,żiguli ) .  Mimo to   kupno na własność nowego samochodu było praktycznie niemożliwe, wszystkie nowe maszyny należały do państwa, a ze względów ekonomicznych wcale nie importowano ich dużo.

W 2011 roku jej mieszkańcy Kuby  uzyskali prawo do  transakcji kupowana -sprzedaży aut pomiędzy osobami fizycznymi. Wcześniej mogli kupować tylko auta wyprodukowane przed 1959 rokiem, czyli te które pojawiły się w kraju przez rewolucją. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania przepisu znoszącego na Kubie zakaz zakupu nowego auta sprzedano zaledwie 50 sztuk samochodów i cztery motocykle. Jedenastu lokalnych dilerów zarobiło dzięki temu 1,28 mln dolarów. Samochód traktowany jest jako  dobro luksusowe  dlatego jego zakup obciążony jest ogromnymi podatkami . Podatki są tak wysokie ,że  nowe samochody są średnio o 400 proc. droższe w stosunku do cen europejskich. Dlatego na Kubie zakup nowego auta jest ogromnym luksusem , za to doskonale funkcjonuje rynek wtórny . Średnia cena sprzedawanego tam samochodu to 23 tys. dolarów.

W kubańskim salonie Peugeota model 206 z ostatniego rocznika produkcji jeszcze przed zmianami w przepisach był wyceniany na 91 tys. dolarów, po wejściu w życie nowych  przepisów , cena skoczyła do 262 tys. dolarów! Model 4008 kosztuje natomiast 239 tys. dolarów, natomiast VW Jetta z 2010 roku to koszt około  51 tys. dolarów. Na kubańskich ulicach daje się zauważyć nowe auta .

Zmiany w przepisach  zapowiadane przez  Raula Castro dotyczące ,zakupu i sprzedaży samochodów osobowych jest jedną z 300 reform, które planuje przeprowadzić jego rząd .  Ale czy będzie lepiej ,łatwiej , taniej , prościej i choć odrobinę demokratycznie i sprawiedliwie , czy Kubańczycy poczują wiatr wolności ? Niestety nie sądzę (:

                                                 

 

Kuba kojarzona jest jako ogromne muzeum motoryzacji  , po ulicach jeżdżą auta sprzed rewolucji, które zostały ściągnięte  przez ówczesnych amerykanów zamieszkujących i inwestujących na wyspie. Mówi się , że byli to bogaci ludzie mafii , to oni budowali piękne secesyjne ,bogato zdobione kamienice , które do dziś urzekają swoim urokiem  nie tyko w Hawanie ale także w innych miasteczkach na  prowincji .Niestety na dzień dzisiejszy duża część tych budowli zaniedbywana przez cale lata ulega dewastacji i sposób naturalny znika  z powierzchni .

 Stare , wysłużone amerykańskie  samochody na Kubie to całkiem normalny obrazek  , wysłużone nie znaczy zaniedbane , wręcz przeciwnie amerykańskie krążowniki szos z lat 40. i 50. XX wieku cieszą oko niekiedy  agresywnymi kolorami są czyste i bardzo zadbane . Wzrok przyciągają kabriolety z odkrytym dachem będące atrakcją turystyczną . Jest ich ponad 60 tysięcy , stylowe auta takie jak chevrolety, oldsmobile, plymouthy, dodge , fordy, buicki, chryslery  czy cadillaki to także pozostałość po  amerykanach , sprawiają że  otoczenie nabiera kolorytu i nie możliwe staje się możliwe ponieważ tu cofa się czas.

Fidel Castro wraz z rewolucją doprowadził do opuszczenia przez amerykanów wyspy a także  wprowadzono   embargo ze strony USA na handel z krajem, zatem w sposób naturalny  zaprzestano sprowadzania aut z USA.  Jednocześnie zgodnie z  ówczesną polityką  wprowadzono   na wyspie prawo, zezwalające  na posiadanie prywatnego samochodu tylko  tym, którzy byli posiadaczami auta przed rewolucją. W latach siedemdziesiątych zaczęto sprowadzać nowe  osobowe samochody  z  tzw. demoludów . To w tym okresie zaczęły jeździć po kubańskich ulicach polskie maluchy  i polonezy , które jeżdżą tam do dnia dzisiejszego ponieważ są wytrzymałe ,ekonomiczne i naprawia się je przysłowiowym „młotkiem”. Koszt zakupy malucha to wydatek  równowartości około pięciu tysięcy euro. Oczywiście najwięcej aut sprowadzono z ZSSR ( łady ,wołgi ,żiguli ) .  Mimo to   kupno na własność nowego samochodu było praktycznie niemożliwe, wszystkie nowe maszyny należały do państwa, a ze względów ekonomicznych wcale nie importowano ich dużo.

 

W 2011 roku jej mieszkańcy Kuby  uzyskali prawo do  transakcji kupowana -sprzedaży aut pomiędzy osobami fizycznymi. Wcześniej mogli kupować tylko auta wyprodukowane przed 1959 rokiem, czyli te które pojawiły się w kraju przez rewolucją. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania przepisu znoszącego na Kubie zakaz zakupu nowego auta sprzedano zaledwie 50 sztuk samochodów i cztery motocykle. Jedenastu lokalnych dilerów zarobiło dzięki temu 1,28 mln dolarów. Samochód traktowany jest jako  dobro luksusowe  dlatego jego zakup obciążony jest ogromnymi podatkami . Podatki są tak wysokie ,że  nowe samochody są średnio o 400 proc. droższe w stosunku do cen europejskich. Dlatego na Kubie zakup nowego auta jest ogromnym luksusem , za to doskonale funkcjonuje rynek wtórny . Średnia cena sprzedawanego tam samochodu to 23 tys. dolarów.

W kubańskim salonie Peugeota model 206 z ostatniego rocznika produkcji jeszcze przed zmianami w przepisach był wyceniany na 91 tys. dolarów, po wejściu w życie nowych  przepisów , cena skoczyła do 262 tys. dolarów! Model 4008 kosztuje natomiast 239 tys. dolarów, natomiast VW Jetta z 2010 roku to koszt około  51 tys. dolarów. Na kubańskich ulicach daje się zauważyć nowe auta .

Zmiany w przepisach  zapowiadane przez  Raula Castro dotyczące ,zakupu i sprzedaży samochodów osobowych jest jedną z 300 reform, które planuje przeprowadzić jego rząd .  Ale czy będzie lepiej ,łatwiej , taniej , prościej i choć odrobinę demokratycznie i sprawiedliwie , czy Kubańczycy poczują wiatr wolności ? Niestety nie sądzę (:

                                                 

 

Kuba kojarzona jest jako ogromne muzeum motoryzacji  , po ulicach jeżdżą auta sprzed rewolucji, które zostały ściągnięte  przez ówczesnych amerykanów zamieszkujących i inwestujących na wyspie. Mówi się , że byli to bogaci ludzie mafii , to oni budowali piękne secesyjne ,bogato zdobione kamienice , które do dziś urzekają swoim urokiem  nie tyko w Hawanie ale także w innych miasteczkach na  prowincji .Niestety na dzień dzisiejszy duża część tych budowli zaniedbywana przez cale lata ulega dewastacji i sposób naturalny znika  z powierzchni .

 Stare , wysłużone amerykańskie  samochody na Kubie to całkiem normalny obrazek  , wysłużone nie znaczy zaniedbane , wręcz przeciwnie amerykańskie krążowniki szos z lat 40. i 50. XX wieku cieszą oko niekiedy  agresywnymi kolorami są czyste i bardzo zadbane . Wzrok przyciągają kabriolety z odkrytym dachem będące atrakcją turystyczną . Jest ich ponad 60 tysięcy , stylowe auta takie jak chevrolety, oldsmobile, plymouthy, dodge , fordy, buicki, chryslery  czy cadillaki to także pozostałość po  amerykanach , sprawiają że  otoczenie nabiera kolorytu i nie możliwe staje się możliwe ponieważ tu cofa się czas.

Fidel Castro wraz z rewolucją doprowadził do opuszczenia przez amerykanów wyspy a także  wprowadzono   embargo ze strony USA na handel z krajem, zatem w sposób naturalny  zaprzestano sprowadzania aut z USA.  Jednocześnie zgodnie z  ówczesną polityką  wprowadzono   na wyspie prawo, zezwalające  na posiadanie prywatnego samochodu tylko  tym, którzy byli posiadaczami auta przed rewolucją. W latach siedemdziesiątych zaczęto sprowadzać nowe  osobowe samochody  z  tzw. demoludów . To w tym okresie zaczęły jeździć po kubańskich ulicach polskie maluchy  i polonezy , które jeżdżą tam do dnia dzisiejszego ponieważ są wytrzymałe ,ekonomiczne i naprawia się je przysłowiowym „młotkiem”. Koszt zakupy malucha to wydatek  równowartości około pięciu tysięcy euro. Oczywiście najwięcej aut sprowadzono z ZSSR ( łady ,wołgi ,żiguli ) .  Mimo to   kupno na własność nowego samochodu było praktycznie niemożliwe, wszystkie nowe maszyny należały do państwa, a ze względów ekonomicznych wcale nie importowano ich dużo.

 

W 2011 roku jej mieszkańcy Kuby  uzyskali prawo do  transakcji kupowana -sprzedaży aut pomiędzy osobami fizycznymi. Wcześniej mogli kupować tylko auta wyprodukowane przed 1959 rokiem, czyli te które pojawiły się w kraju przez rewolucją. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy funkcjonowania przepisu znoszącego na Kubie zakaz zakupu nowego auta sprzedano zaledwie 50 sztuk samochodów i cztery motocykle. Jedenastu lokalnych dilerów zarobiło dzięki temu 1,28 mln dolarów. Samochód traktowany jest jako  dobro luksusowe  dlatego jego zakup obciążony jest ogromnymi podatkami . Podatki są tak wysokie ,że  nowe samochody są średnio o 400 proc. droższe w stosunku do cen europejskich. Dlatego na Kubie zakup nowego auta jest ogromnym luksusem , za to doskonale funkcjonuje rynek wtórny . Średnia cena sprzedawanego tam samochodu to 23 tys. dolarów.

W kubańskim salonie Peugeota model 206 z ostatniego rocznika produkcji jeszcze przed zmianami w przepisach był wyceniany na 91 tys. dolarów, po wejściu w życie nowych  przepisów , cena skoczyła do 262 tys. dolarów! Model 4008 kosztuje natomiast 239 tys. dolarów, natomiast VW Jetta z 2010 roku to koszt około  51 tys. dolarów. Na kubańskich ulicach daje się zauważyć nowe auta .

Zmiany w przepisach  zapowiadane przez  Raula Castro dotyczące ,zakupu i sprzedaży samochodów osobowych jest jedną z 300 reform, które planuje przeprowadzić jego rząd .  Ale czy będzie lepiej ,łatwiej , taniej , prościej i choć odrobinę demokratycznie i sprawiedliwie , czy Kubańczycy poczują wiatr wolności ? Niestety nie sądzę (:

                                                 

 

Poprzedni wpis
Następny wpis

Czytaj także

Może zainteresują cię poniższe wpisy

wakacje w turcji, wczasy w turcji, wycieczki w turcji, wakacje turcja, wczasy turcja, wycieczki turcja, wakacje 2021 turcja, wczasy 2021 turcja, wycieczki 2021 turcja, turcja all inclusive, turcja last minute, turcja z niemiec
Warto wiedzieć
Turcja – dlaczego własnie tam?

Wakacje w Turcji cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem szczególnie w sezonie letnim. Dlaczego? Przekonaj się sam!

wakacje na majorce, wczasy na majorce, wycieczki na majorke, majorka 2021, majorka all inclusive, majorka last minute, majorka z niemiec, majorka wakacje 2021, majorka dla rodzin
Wypoczynek z Amigos
Tanie wczasy 2021 – Majorka

Zastanawiasz się, gdzie wybrać się na wakacje 2021? W Majorce z pewnością się zakochasz i powrócisz tu nie raz...

wakacje w turcji, wczasy w turcji, wycieczki w turcji, wakacje 2021 turcja, wczasy 2021 turcja, wycieczki 2021 turcja, turcja all inclusive, turcja last minute, turcja z niemiec, turcja dla rodzin
Warto wiedzieć
Co warto zjeść na wakacjach w Turcji?

Zdecydowanie powinieneś zjeść oryginalny kebab lub słodką bakławę!

kreta wakacje 2021, kreta wczasy 2021, kreta wycieczki 2021, kreta z niemiec 2021, grecja kreta 2021, grecja z niemiec, grecja wakacje 2021, grecja wczasy 2021, grecja wycieczki 2021, kreta koronawirus, kreta podróże
Relacje z podróży
Kreta – kraina wszelkich pyszności

Zastanawiałeś się kiedyś dlaczego warto wybrać się na wakacje na Kretę? Choćby ze względu na przepyszną kuchnię!

Zainspiruj się

Wyszukaj idealną ofertę z wybranych kategorii

Wakacje last minute

Tanie wakacje last minute w ciepłych krajach dostępne już na 100 dni przed planowaną wycieczką z Niemiec

Wakacje z Niemiec

Wysoka jakość wakacji 2021 z wylotem z Niemiec w korzystnych cenach – zyskaj nawet do 40% zniżki na wczasy za granicą

Majówka 2021

Długi weekend majowy 2021 w ciepłych krajach na wakacje all inclusive dla rodzin

Egzotyka 2020/2021

Egzotyczne wakacje 2020/2021 na rajskich wyspach i tropikalnych zakątkach świata w formule all inclusive – Kuba, Dominikana, Meksyk, Bali, Malediwy, Seszele

Zima 2020/2021 w tropikach

Zima 2020/2021 na egzotycznych kierunkach, rajskich wyspach i tropikalnych zakątkach w formule all inclusive

Ferie zimowe 2021

Ferie zimowe 2021 na popularnych kierunkach z wylotem z Niemiec – Egipt, Meksyk, Kuba, Dominikana, Emiraty Arabskie

Pamiętaj o marzeniach

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze oferty na email!

Niniejsza strona korzysta z plików cookies oraz local storage przeglądarki. Przeglądając tę stronę zgadzasz się na niniejsze warunki. Możesz zapoznać się również z informacjami dotyczącymi danych osobowych.