Bezpieczne wakacje należy zacząć od wyszukania wiarygodnego biura oraz uważnego skompletowania i przeczytania dokumentów rezerwacyjnych.
Aby nasze wakacje były udane to podstawową i najważniejszą kwestią jest przede wszystkim uważne przeczytanie zawartej umowy na zakupione usługi turystyczne. Zgodnie z obowiązującym prawem w dokumentach w języku polskim muszą być zawarte dane tj.:
a) Miejsce wakacyjnego wypoczynku – kraj, region oraz miejscowość
Podanie tych parametrów jest dość istotne, gdyż w razie np. przedłużenia budowy nowego hotelu organizatorzy wycieczki są zobowiązani do znalezienia hotelu zastępczego w danej okolicy i w wybranym standardzie hotelu.
b) Termin wczasów oraz długość trwania wypoczynku
W przypadku wycieczek niemieckich organizatorów mamy możliwość wyboru niestandardowej ilości dni wypoczynku (np. 9, 11 czy 12 dni wakacji).
c) Ilość noclegów
Doba hotelowa zazwyczaj rozpoczyna się o godzinie 14, a kończy się ok. godziny 12 – należy zatem uzgodnić tą kwestę zwłaszcza, jeżeli docieramy do hotelu np. o godz. 3 nad ranem, a jeżeli wyjeżdżamy np. o godz. 2 w nocy, to warto ustalić kiedy otrzymamy i kiedy musimy opuścić pokój.
d) Nazwa hotelu
Tu powinniśmy otrzymać załącznik np. w postaci katalogu, gdzie będą opisane szczegółowe informacje o hotelu: położenie, odległość od plaży i centrum, infrastruktura, świadczenia bezpłatne i płatne np. WIFI itp.
e) Rodzaj pokoju
Jeżeli jest wpisany kod zakwaterowania to te informacje muszą być zgodne z opisem w katalogu czyli położenie np. od strony morza, ogrodu, ulicy; wyposażenie, klimatyzacja, barek itp. lub jeżeli są to apartamenty to należy sprawdzić czy pościel i naczynia są płatne).
f) Rodzaj wyżywienia
Wyróżniamy cztery podstawowe typy wyżywienia: bez wyżywienia; śniadania (UF); dwa posiłki (HP) – śniadania i obiadokolacje, gdzie zazwyczaj napoje do obiadokolacji są dodatkowo płatne; trzy posiłki (VP) – pełne wyżywienie, ale napoje do obiadu i obiadokolacji są dodatkowo płatne; all inclusive (AL) – tu warto sprawdzić co obejmuje ten rodzaj wyżywienia np. jakie alkohole są wliczone w cenę i w jakich godzinach są serwowane.
g) Opis hotelu
Przy opisie hotelu istotne jest to, aby zwrócić uwagę na infrastrukturę, bo to wiąże się z jakością wypoczynku np. warto zwrócić uwagę czy leżaki, materace i parasole są wliczone w cenę. Istotna jest np. informacja o dowozie do plaży itp.
h) Przewoźnik i planowane godziny przelotu
W umowie zawsze podana jest informacja, iż godziny przelotów nie są stałe i mogą się zmienić w obrębie całego dnia wylotu.
i) Całkowita cena imprezy turystycznej
Tutaj ważne jest to, aby była podana informacja o łącznej płatności za całą wycieczkę. Cena powinna być podana w złotówkach, a jeżeli jest to impreza niemieckiego organizatora to także w euro. Klient decyduje w jakiej walucie nastąpi zapłata.
j) Nazwa organizatora wyjazdu oraz załączone obowiązkowe ubezpieczenie OC (wymagane przez ustawę o usługach turystycznych)
Zgodnie z ustawą o usługach turystycznych wszyscy Klienci są zobowiązani do uiszczenia zapłaty za TFG (Turystyczny Fundusz Gwarancyjny) w wysokości 10 zł za osobę w krajach europejskich lub 13 zł za osobę w krajach poza Europą.
k) Ważność wpisu organizatora imprezy turystycznej w Centralnej Ewidencji i Wykazy w Turystyce
Tutaj podajemy linka na stronę, gdzie możemy to sprawdzić.
l) W imieniu organizatora umowę zawiera upoważniona osoba, a w imieniu Klienta podaje dane osoby zamawiającej zobowiązanej finansowo
Osoba zamawiająca wycieczkę turystyczną jest zobowiązana finansowo za wszystkich uczestników wycieczki, którzy są zamieszczeni na umowie.
m) Ubezpieczenie
Należy zwrócić uwagę na zakres ubezpieczenia podstawowego, a także w razie chorób przewlekłych uzyskać informacje o możliwości wykupienia dodatkowego ubezpieczenia. Polecamy także polisy ubezpieczeniowe, które chronią Klientów w razie rezygnacji i przerwania podróży w związku ze zdarzeniami losowymi.
n) Terminy płatności oraz numery kont
W przypadku wycieczek niemieckich organizatorów Klient ma możliwość płatności w EURO na konto walutowe bądź w PLN na konto zwykłe.
Sprzedawca usługi jest zobowiązany do poinformowania Klientów o:
• obowiązkowych szczepieniach
• konieczności wykupienia wizy lub promesy wizowej
• komunikatach MSZ odnośnie bezpieczeństwa
Bardzo ważne jest, aby wraz z umową uzyskać dokumenty, które doprecyzują informacje o wyjeździe. Bezwzględnie oprócz umowy należy uzyskać:
a) Ogólne warunki uczestnictwa w języku polskim
W szczegółach opisane są prawa i obowiązki stron. Kupując tanie wyloty z Niemiec często Klienci otrzymują w języku niemieckim ogólne warunki uczestnictwa i często nie bardzo wiedza co podpisują. W razie reklamacji niestety sądy nie uznają tłumaczenia, że Klient nie wiedział co podpisuje.
b) Ogólne warunki ubezpieczenia
Szczegółowo opisany zakres zdarzeń, które obejmuje ubezpieczenie. Większość ubezpieczeń nie obejmuje swoją ochroną zdarzeń po wypiciu alkoholu, a przecież alkohol jest dla ludzi i wyjeżdżając na wakacje mamy prawo spożywać napoje alkoholowe. Jeżeli chorujemy na choroby przewlekłe, to należy dokupić dodatkowe ubezpieczenie, ponieważ ubezpieczenie podstawowe obejmuje wyłącznie zdarzenia losowe. Nie zawsze Klienci są informowani o tym, że praktycznie żadne ubezpieczenie nie obejmuje ataków terrorystycznych.
c) Link lub w formie pisemnej informacje zamieszczane przez MSZ o miejscach niebezpiecznych ze względu na sytuacje społeczno-polityczną czy zagrożenia o innym charakterze
O takich informacjach Klienci powinni być poinformowani przez biuro turystyczne w trakcie rezerwacji wycieczki. Informacja jest także umieszczona na polskiej umowie, z którą Klient również powinien się zapoznać przed jej podpisaniem.
d) Szczegółowy opis warunków zakwaterowania
Powoli na uniknięcie nieporozumień zwłaszcza w sytuacji, kiedy rzeczywistość okaże się inna niż to co zakupiliśmy.
Jeżeli będziemy przestrzegać powyższych zasad i nawet kupując tanie wakacje, otrzymamy pełne informacje o ofercie, to z pewnością unikniemy rozczarowania i nie będziemy pisać reklamacji. Jeżeli jednak dojdzie do sytuacji, że trzeba będzie składać reklamacje, to będziemy mieli pisemne dowody na rozbieżności pomiędzy zakupioną ofertą a stanem faktycznym. O tym jak składać reklamacje napiszę w następnym artykule. Oczywiście życzę, aby takie sytuacje nie miały miejsca 😊