Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. 2004, L 46, s. 1).
Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia, ma ono zastosowanie:
• do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, do którego ma zastosowanie traktat;
• do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim, do którego ma zastosowanie traktat (chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim), jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.
Zdaniem Trybunału z rozporządzenia oraz z orzecznictwa wynika, że jeżeli dwa loty (lub większa ich liczba) były przedmiotem jednej tej samej rezerwacji, to te loty stanowią całość w odniesieniu do prawa pasażerów do odszkodowania. Należy je traktować jako jeden lot pomimo, że jest to lot łączony i odbywa się dwoma samolotami.
Trybunał wskazał, iż jeżeli następują zmiany samolotu podczas lotu łączonego, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania lotu, to nie ma to wpływu w zakresie kwalifikacji. Żaden z przepisów rozporządzenia nie uzależnia bowiem kwalifikacji lotu łączonego od dokonania wszystkich składających się na niego lotów tym samym samolotem.
Prawa pasażerów w razie odwołania lub opóźnienia samolotu
1. Zwrot kosztów z tytułu zakupionych biletów lotniczych w ciągu 7 dni. Wysokość zwrotu uzależniona jest od sytuacji i nawet jeżeli odbyliśmy częściowo zaplanowaną podróż, a w związku ze zdarzeniem dalsza podróż ze względu na opóźnienia okazała się bezcelowa to mamy prawo do żądania 100% poniesionych kosztów.
2. Możemy oczekiwać od linii: zorganizowania podróży w najszybszym czasie i według określonych parametrów lub odtworzenia wylotu w innym dogodnym terminie.
3. Jeżeli samolot opóźni się o 2 godziny, to podróżujący ma prawo do:
• bezpłatnych posiłków i napojów – proporcjonalnie do czasu oczekiwania; niemieckie biura podróży oferują 10 Euro na zakup napojów; jeżeli kupujemy sami wyżywienie na lotnisku, to należy gromadzić rachunki, ponieważ będą stanowiły podstawę do zwrotu poniesionych kosztów;
• noclegu w hotelu – niemieckie biura zawsze zapewniają nocleg w hotelu w pobliżu lub na terenie lotniska w sytuacji odwołania lotu pasażerom; transfer w obie strony zorganizowany jest przez przewoźnika;
• przewoźnik powinien zapewnić m.in. dwa darmowe połączenia telefoniczne z wybranymi osobami;
• linie lotnicze mają obowiązek informowania na bieżąco swoich pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz o przysługujących prawach i procedurach.
3. Zerwanie umowy z przewoźnikiem może nastąpić, jeśli oczekiwanie na lot przekroczy 5 godzin i możesz domagać się zwrotu kosztów zakupionego biletu, a także zapewnienia jak najszybszego powrotu, gdy przybyłeś na miejsce za późno, by zrealizować swoje cele.
4. Wysokość odszkodowania zależy przede wszystkim od długości lotu i rodzaju lotu:
• dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów odszkodowanie wynosi 250 euro;
• dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wynosi 400 euro;
• dla wszystkich pozostałych, nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie wynosi 600 euro.
5. Linie lotnicze w Europie tytułem odszkodowania wypłacają średnio ok. 415 euro/os. Firmy zajmujące się odzyskiwaniem odszkodowania od linii lotniczych szacują, że europejscy pasażerowie mogliby ubiegać się o znacznie wyższe odszkodowania, niestety często Klienci nie mają świadomości o przysługujących im prawach. Jeżeli nie wiesz, co zrobić, to wejdź na naszą stronę www.wakacjeamigos.pl i skontaktuj się z nami. Chętnie pomożemy.
6. Przewoźnik może wypłacić sumę o połowę mniejszą, gdy zaproponuje nam inny lot, w którym czas przybycia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego o określony czas. Jest on również ustalony w zależności od długości lotu:
• dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów kwota odszkodowania to 125 euro przy opóźnieniach maksymalnie 3 godziny;
• dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wniesie 200 euro przy opóźnieniu maksymalnym 3 godziny;
• dla wszystkich pozostałych nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie wynosi 300 euro przy maksymalnym opóźnieniu 4 godziny;
• odszkodowanie może być wypłacone formie pieniężnej lub jeżeli po uzgodnieniu wyrazisz zgodę na inną formę rekompensaty np. inna podróż.
5. Jak odzyskać należne odszkodowanie:
• należy złożyć wniosek do przewoźnika na formularzu, który jest dostępny na stronach internetowych przewoźników. Dokument należy wypełnić podając wszystkie wymagane informacje, a następnie należy wysłać mailowo lub za pośrednictwem poczty;
• można wypełnić i załączyć unijny wzór skargi odnoszący się do praw pasażera;
• zapoznaj się z przepisami rozporządzenia (WE) nr 261/2004, gdzie znajdziesz informacje dotyczące sytuacji, gdy opóźniony/odwołany lot dotyczy lotniska spoza UE, natomiast linia lotnicza należy do wspólnoty UE.
Odszkodowania nie otrzymasz jeżeli:
a) przewoźnik prawidłowo poinformował pasażera o odwołaniu lub zmianie co najmniej dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu;
b) zaproponowano Klientowi optymalne warunki wykonania zawartej umowy;
c) wystąpią czynniki zewnętrzne, do których należą:
• złe warunki pogodowe,
• strajk wpływający na usługi lotnicze,
• gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w danym kraju.
Do tych czynników nie zaliczamy problemów technicznych, ponieważ do obowiązków przewoźnika należy zapewnienie sprawnego sprzętu.
Dokumentem regulującym prawa pasażerów w Unii Europejskiej jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.
WE nr 261/2004 dotyczy:
• wszystkich podróży lotniczych rozpoczynających się w Państwach Członkowskich;
• lotów, które startują w innych krajach, ale docelowo zmierzają do tych krajów wspólnotowych i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw;
• bez znaczenia jest status lotu: czarterowy, tanie linie, rejsowy.