Wróć do listy artykułów

Odszkodowanie się Wam należy :)

Ważne informacje | 06-06-2018
Odszkodowanie się Wam należy :)

 

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. 2004, L 46, s. 1). Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu wynoszącego trzy godziny lub więcej w chwili przylotu, pasażerowie lotniczy mogą mieć prawo do ryczałtowego odszkodowania mogącego wynosić, w zależności od odległości, 250, 400 lub 600 EUR.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia, ma ono zastosowanie:

 a) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, do którego ma zastosowanie traktat oraz

 b) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim, do którego ma zastosowanie traktat (chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim), jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.

 

Zdaniem Trybunału z rozporządzenia oraz z orzecznictwa wynika, że  jeżeli  dwa loty (lub większa ich liczba) były przedmiotem jednej tej samej  rezerwacji, to te loty stanowią całość w odniesieniu do prawa pasażerów do odszkodowania. Należy je traktować  jako  jeden lot pomimo, że jest to lot łączony  i odbywa się dwoma samolotami.

 

Trybunał wskazał, iż jeżeli następują zmiany samolotu podczas lotu łączonego, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania  lotu,  to nie ma to wpływu w zakresie   kwalifikacji. Żaden z przepisów rozporządzenia nie uzależnia bowiem kwalifikacji lotu łączonego od dokonania wszystkich składających się na niego lotów tym samym samolotem.

Prawa  pasażerów w razie odwołania lub opóźnienia samolotu:

1.      Zwrot kosztów z tytułu zakupionych biletów lotniczych w ciągu 7 dni. Wysokość  zwrotu uzależniona jest od sytuacji i nawet jeżeli odbyliśmy częściowo zaplanowaną podróż, a w związku ze zdarzeniem dalsza podróż ze względu na opóźnienia  okazała się bezcelowa to mamy prawo do żądania 100% poniesionych kosztów.

2.      Możemy oczekiwać od linii: zorganizowania podróży  w najszybszym czasie   i według określonych parametrów lub  odtworzenia wylotu w innym dogodnym terminie.

3.      Jeżeli samolot  opóźni się o 2 godziny to podróżujący ma prawo do:

 a. bezpłatnych  posiłków  i napojów  – proporcjonalnie do czasu oczekiwania. Niemieckie biura podróży oferują 10 Euro na zakup napojów.  Jeżeli kupujemy sami  wyżywienie na lotnisku to  należy gromadzić rachunki,  ponieważ będą stanowiły  podstawę do zwrotu  poniesionych kosztów;

b. noclegu w hotelu  – niemieckie biura zawsze w sytuacji odwołania lotu  pasażerom zapewniają  nocleg w hotelu w pobliżu lub na terenie lotniska. Transfer w obie strony zorganizowany jest przez przewoźnika;

c. przewoźnik powinien zapewnić m.in. dwa  darmowe połączenia telefoniczne z wybranymi osobami;

d. linie lotnicze mają obowiązek informowania na bieżąco swoich pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz o przysługujących prawach i procedurach. 

3. Zerwanie umowy z przewoźnikiem  może nastąpić, jeśli oczekiwanie na  lot przekroczy 5 godzin i możesz  domagać się zwrotu kosztów zakupionego  biletu, a także zapewnienia jak najszybszego powrotu, gdy przybyłeś na miejsce za  późno, by zrealizować swoje cele.

4.      Wysokość   odszkodowania - zależy przede wszystkim od długości lotu i rodzaju lotu:

a)      Dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów  odszkodowanie wynosi 250 euro.

b)      Dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wynosi 400 euro.

c)      Dla wszystkich pozostałych, nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie  wynosi 600 euro.      

5.     Llinie lotnicze w Europie tytułem odszkodowania  wypłacają średnio ok. 415 euro/os. Firmy zajmujące się odzyskiwaniem odszkodowania od linii lotniczych szacują, że europejscy pasażerowie mogliby ubiegać się  o znacznie wyższe odszkodowania, niestety często Klienci nie mają świadomości o przysługujących im prawach. Jeżeli nie wiesz, co zrobić,  to wejdź na naszą stronę http://www.wakacjeamigos.pl i skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.

6.      Przewoźnik może wypłacić sumę o połowę mniejszą, gdy zaproponuje nam inny lot, w którym czas przybycia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego o określony czas. Jest on również ustalony w zależności od długości lotu.

a)      Dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów kwota odszkodowania to 125 euro przy opóźnieniach maksymalnie 3 godziny.

b)      Dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wniesie 200 euro przy opóźnieniu  maksymalnym  3 godziny.

c)      Dla wszystkich pozostałych nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie wynosi 300 euro przy maksymalnym opóźnieniu 4 godziny.

d)      Odszkodowanie  może być wypłacone  formie pieniężnej  lub jeżeli  po uzgodnieniu wyrazisz zgodę  na inną formę rekompensaty np. inna podróż.

5. Jak odzyskać należne odszkodowanie:

a) należy złożyć wniosek do  przewoźnika na   formularzu, który jest dostępny na stronach internetowych przewoźników. Dokument należy wypełnić podając wszystkie wymagane informacje, a następnie należy wysłać mailowo lub za pośrednictwem poczty.

b)  Można  wypełnić  i załączyć unijny wzór skargi odnoszący się do praw pasażera.

c)  Zapoznaj się z przepisami  rozporządzenia (WE) nr 261/2004, gdzie  znajdziesz  informacje dotyczące sytuacji, gdy opóźniony/odwołany lot dotyczy lotniska spoza UE, natomiast  linia lotnicza należy do wspólnoty  UE.

 

Odszkodowania nie otrzymasz jeżeli :

a)      Przewoźnik prawidłowo poinformował pasażera o odwołaniu lub zmianie  co najmniej  dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu,

b)      Zaproponowano  Klientowi  optymalne warunki wykonania zawartej umowy,

c)      Wystąpią  czynniki zewnętrzne do  których należą:

* złe warunki pogodowe,

*strajk wpływający na usługi lotnicze,

* gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w danym kraju.

Do tych czynników nie zaliczamy problemów  technicznych,  ponieważ to do  obowiązków przewoźnika należy zapewnienie sprawnego sprzętu.

Dokumentem regulującym  prawa pasażerów w Unii Europejskiej jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

WE nr 261/2004 dotyczy:

a) wszystkich podróży lotniczych rozpoczynających się w Państwach Członkowskich,

b) lotów, które startują w innych krajach, ale docelowo zmierzają do tych krajów wspólnotowych i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw.

c) bez   znaczenia jest status lotu: czarterowy, tanie linie, rejsowy.

To wcale nie jest takie trudne  odzyskać pieniądze z powodu naruszenia umowy o przewóz.

 

 

 

 

Czytaj także

Może zainteresują cię poniższe wpisy

Wakacje na wesoło
Usmiechnij się

dowcipy o turystach

Ważne informacje
Wakacje -Zanzibar

Jesteś zmęczony , potrzebujesz wypoczynku ? Polecamy Zanzibar - turkus wody i,tropiki , słońce i złota plaża a obok.... ukochana osoba - to jest to..dal tych chwil wart żyć..

Warto wiedzieć
Ubezpieczenia w USA

Wybierając się do USA pomyśl o właściwym ubezpieczeniu podróżnym

Ważne informacje
Chorwacja podwyższa podatek turystyczny

Chorwacki rząd podjął decyzję o podwyższeniu podatku turystycznego o 25%

Zainspiruj się

Wyszukaj idealną ofertę z wybranych kategorii

Last Minute – Wakacje dla Rodzin

Znajdź najtańsze wycieczki last minute, okazyjne ceny przy krótkim terminie wylotu. Wiele atrakcyjnych kierunków taniej nawet do -40%: Kuba, Dominikana, Turcja, Teneryfa, Egipt i inne.

Wycieczki z Niemiec

Wakacje z wylotem z niemieckich lotnisk to wysoka jakość w bardzo konkurencyjnej cenie. Wyloty z Berlina, Drezna, Lipska, Hanoweru i 40 innych miast. Okazyjne ceny aż do -40%. Oferujemy pakiety z transferem na lotnisko lub parkingiem.

Najtańsze wakacje

Najtańsze oferty niemieckich organizatorów – czasami są to prawdziwe perełki – za relatywnie nie duże pieniądze można zwiedzić cały świat. W sezonie letnim 2018 polecamy Turcję, Hiszpanię, Dominikanę i Grecję. Nie czekaj na ostatnią chwilę, first minute jest zdecydowanie korzystniejsze!

Dla rodzin z dziećmi

Oferty wycieczek dla rodzin z dziećmi, hotele z aquaparkiem, opieką dla dzieci i animacjami. Hotele przyjazne najmłodszym, rozrywka i bezpieczne wakacje dla całej rodziny.

Wakacje na Teneryfie

Teneryfa w czasie wakacji to wymarzone miejsce zarówno dla par, jak i rodzin z dziećmi.

Wakacje w Turcji z all inclusive

Atrakcyjna oferta wypoczynku w Turcji dla rodzin z dziećmi i nie tylko. Bardzo bogata oferta niemieckich biur podróży. Niskie ceny, bezpośrednie przeloty, piaszczyste plaże, pyszne all inclusive , sympatyczna i pomocna obsługa.

  • 90 000 €sumy gwarancyjnej
  • od2002
    roku na rynku
  • 37niemieckich
    touroperatorów
o podróżach najlepiej porozmawiać
przy dobrej kawie

Odwiedź nasze biuro podróży w Jeleniej Górze i daj się poprowadzić przez świat najlepszych ofert wycieczkowych. Nasi pracownicy zawsze służą pomocą oraz fachową poradą przy planowaniu Twoich wymarzonych wakacji.

  • 90 000 €sumy gwarancyjnej
  • od2002
    roku na rynku
  • 37niemieckich
    touroperatorów

Pamiętaj o marzeniach

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze oferty na email!

Niniejsza strona korzysta z plików cookies oraz local storage przeglądarki. Przeglądając tę stronę zgadzasz się na niniejsze warunki. Możesz zapoznać się również z informacjami dotyczącymi danych osobowych.