Rezerwując wakacje za granicę przez biuro turystyczne, z tyłu głowy pojawia się obawa o upadłość organizatora wycieczki. Co zrobić, kiedy do tego dojdzie?
Dokonując rezerwacji podróży z oferty niemieckiego organizatora wszyscy Klienci (bez względu na narodowość) objęci są ochroną gwarancyjną organizatora i podlegają tym samym procedurom przewidzianym w prawie niemieckim. Każdy organizator posiada ubezpieczenie w razie upadłości – świadectwo gwarancji na wycieczki zorganizowane (rezerwacja samego hotelu i rezerwacja samego przelotu nie podlega gwarancji) zgodnie z § 651 r niemieckiego kodeksu cywilnego (Bürgerliches Gesetzbuch). Gwarancja na chwilę obecną wynosi 110 mln EUR.
Powyższa odpowiedzialność ubezpieczyciela w odniesieniu do każdego Klienta jest ograniczona. Organizator jest zobowiązany do zwrotu wszystkich kwot, które zostały zapłacone przez Klientów. Wartość zwrotu dla wszystkich poszkodowanych Klientów nie może przekroczyć wartości ubezpieczenia, czyli łącznie do kwoty 110 mln EUR. Jeżeli suma ta nie jest wystarczająca dla wszystkich podróżnych, kwota podlegająca zwrotowi zostanie zmniejszona proporcjonalnie do całkowitej kwoty maksymalnej.
Zwrot należnych kwot nastąpi dopiero po upływie bieżącego roku, w którym nastąpiło zdarzenie objęte ubezpieczeniem. Jeżeli Klient w momencie ogłoszenia upadłości przebywa za granicą i jest w trakcie wykupionej imprezy turystycznej, to ubezpieczyciel albo daje możliwość dokończenia podróży zgodnie z planem albo organizuje powrót Klienta. Natomiast jeżeli zgłoszenie wniosku o upadłości nastąpi przed terminem wyjazdu, to impreza jest anulowana i Klient (zazwyczaj drogą elektroniczną bezpośrednio na stronie ubezpieczyciela) zgłasza wniosek o zwrot wpłaconej na poczet rezerwacji kwoty (zaliczka lub całość).