Teoretycznie wszyscy turyści z terenów Unii Europejskiej mają takie same prawa i obowiązki. Należy pamiętać, aby uważnie przeczytać umowę świadczenia usług turystycznych i dopiero po zapoznaniu się z ogólnymi warunkami uczestnictwa, w pełni świadomie złożyć swój podpis. Umowa określa prawa i obowiązki obu stron.
Zmiany w ustawie
Od 1.07.2018 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych, które są bardzo istotne dla podróżnych. O czy warto wiedzieć, decydując się na zakup wycieczki za granicę?
Reklamacje
Przestał obowiązywać 30 dniowy termin (licząc od daty powrotu z wyjazdu) na składanie reklamacji. Aktualnie Klient ma prawo do dochodzenia roszczeń przez kolejne 3 lata. Uwagi i odstępstwa od zawartej umowy Klient powinien zgłosić jak najszybciej (nawet w trakcie trwania wycieczki). Jeżeli chodzi o kwestie związane z RODO, to organizator (w razie braku zapisów w umowie) ma prawo do przechowywania danych osobowych przez okres trwania umowy.
Nowością jest też to, że organizator nie ma określonego terminu na przekazanie odpowiedzi na złożoną reklamację. Wcześniej był to okres 30 dni i przekroczenie danego terminu oznaczało z mocy prawa uznanie reklamacji za zasadną. W związku z tym następowały określone konsekwencje finansowe dla organizatora wyjazdu. Kolejną istotną kwestią jest to, że Klient może złożyć reklamację nie tylko u organizatora, ale również w biurze agencyjnym, gdzie zakupił usługi turystyczne.
Zwrot kosztów wycieczki
Klient ma prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy, jeżeli organizator wycieczki podniesie cenę o więcej niż 8% wartości zakupionej imprezy turystycznej. Informacje o możliwości podwyżek muszą być wpisane do umowy na świadczenie usług turystycznych, gdzie określone są parametry wyjazdu oraz prawa i obowiązki stron. W razie braku takiego zapisu organizator wycieczki nie ma prawa do zmiany ceny imprezy turystycznej i niezależnie od wysokości podwyżek kosztów związanych z wyjazdem, Klienta obowiązuje cena zawarta w umowie. Touroperator ma obowiązek przekazania Klientowi informacji o wzroście cen najpóźniej na 21 dni przez rozpoczęciem imprezy turystycznej.
Koszty wycieczki mogą wzrosnąć proporcjonalnie w razie:
a) cen paliwa,
b) podatków,
c) różnego rodzaju opłaty np. lotniskowe
W przypadku zmniejszenia cen poszczególnych rodzajów usług składających się na imprezę turystyczną, organizator wycieczki ma obowiązek obniżenia ceny. Klient ma prawo dochodzenia roszczeń z tego tytułu.
Nadzwyczajne okoliczności
Według nowych przepisów Klient w sytuacji, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności, może bezkosztowo odstąpić od umowy. Do nadzwyczajnych okoliczności możemy zaliczyć:
• zagrożenie atakami terrorystycznymi;
• trzęsienie ziemi i zagrożenie kolejnymi wstrząsami;
• wybuch wulkanu;
• epidemia;
• inne podobne zdarzenia mające wpływ na zdrowie i życie turysty.
W razie zaistnienia w/w zdarzeń oraz niemożliwości realizacji usług według zawartej umowy, touroperator imprezy turystycznej ma obowiązek zwrócić dokonane opłaty przez Klienta w ciągu 14 dni od powzięcia informacji o niebezpieczeństwie.
Zmiany parametrów wycieczki
W przypadku dokonania przez organizatora imprezy turystycznej zmian parametrów zakupionej wycieczki tj. destynacja, termin, długość pobytu, rodzaj środka transportu i innych istotnych kryteriów dotyczących wyjazdu, to Klient ma prawo do bezpłatnego odstąpienia od umowy. W tym wypadku organizator ma obowiązek zwrotu wpłaconych pieniędzy. Jeżeli jednak organizator zastrzeże sobie dopuszczalne zmiany parametrów wyjazdu w umowie, to niestety Klient traci prawo do nieodpłatnej rezygnacji. Niezależnie od wszystkiego stronom zawsze przysługuje droga sądowa.
Umowa na odległość
Zmieniły się zasady w zakresie zawierania umów na odległość. Według nowego prawa można odstąpić od umowy w ciągu 14 dni tylko pod warunkiem, jeżeli została ona zawarta poza lokalem biura turystycznego.
Odwołanie wycieczki
Jeżeli w umowie zawarte jest zastrzeżenie, że impreza turystyczna będzie realizowana tylko przy określonej liczbie uczestników, to organizator ma prawo do odwołania wycieczki. W tym wypadku Klientowi nie przysługuje z tego tytułu odszkodowanie. Organizator ma obowiązek w ciągu 14 dni zwrócić wpłacone pieniądze.
Nowe przepisy precyzują terminy, w jakich najpóźniej należy poinformować o tym fakcie Klientów:
• 20 dni przed imprezą, która ma trwać więcej niż 6 dni;
• 7 dni przed imprezą, która ma trwać od 2-6 dni;
• 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni.
Bankructwo organizatora wycieczki
Zdarzają się sytuację, że organizatorzy wycieczek ogłaszają upadłość firmy i niewypłacalność przed naszym planowanym wylotem lub w trakcie trwania wycieczki. Co wtedy? Przy założeniu, że impreza turystyczna była organizowana przez podmiot działający zgodnie z prawem, czyli posiadający: wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników, ma wykupione ważne ubezpieczenie OC oraz dokonywał opłat na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, to bankructwo organizatora nie będzie miało wpływu na kontynuowanie wypoczynku.