Wróć do listy artykułów

Bezpieczne wakacje

Ważne informacje | 18-10-2018
Bezpieczne wakacje
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych obowiązują od 1 lipca 2018 roku.

Zatem dotyczą umów zawartych po tej dacie. Teoretycznie wszyscy turyści z terenów Unii Europejskiej mają takie same prawa i obowiązki. Należy pamiętać, aby uważnie przeczytać umowę na świadczenie usług turystycznych i dopiero po przeczytaniu ogólnych warunków uczestnictwa konkretnego organizatora, w pełni świadomie złożyć swój podpis – umowa określa prawa i obowiązki obu stron. Z doświadczenia wiemy, że zapisy ogólnych warunków uczestnictwa niemieckich organizatorów są bardziej doprecyzowane. 

 

Zmiany w ustawie dotyczą między innymi zasad składania reklamacji, przy czym istotnie zmienił się termin, w jakim klient ma prawo złożyć reklamację, określono sytuacje, w których istnieje możliwość rozwiązania zawartej umowy na realizację usług turystycznych, doprecyzowano prawa konsumenta w razie niewypłacalności organizatora wypoczynku.

 

 

 

1. Przestał obowiązywać 30 dniowy termin (licząc od daty powrotu z wyjazdu) na składanie reklamacji. Uwagi i odstępstwa od zwartej umowy klient powinien zgłosić jak najszybciej nawet w trakcie wyjazdu, przy czym formuła jest dowolna (warto mieć pisemne potwierdzenie). Nowością jest to, że klient ma prawo do dochodzenia roszczeń przez kolejne 3 lata. Pomijam kwestie związane z RODO, gdzie organizator (w razie braku zapisów w umowie) ma prawo do przechowywania danych osobowych przez okres trwania umowy.

 

 

2. Nowością jest to, że organizator nie ma określonego terminu na przekazanie odpowiedzi na złożoną reklamację. Przed zmianami był to okres 30 dniowy,  a jeżeli organizator w tym terminie nie udzielił odpowiedzi, to z mocy prawa reklamacja była uznana za zasadną, a w związku z tym następowały określone konsekwencje finansowe dla organizatora wyjazdu.

 

 

3. Zgodnie z nowymi przepisami klient może złożyć reklamację nie tylko u organizatora, ale również może ją złożyć w biurze agencyjnym, gdzie zakupił usługi turystyczne.

 

 

4. Klient ma prawo do bezkosztowego odstąpienia od umowy, jeżeli organizator wypoczynku podniesie cenę o więcej niż 8% wartości zakupionej  imprezy turystycznej. Ale tylko pod warunkiem, że w umowie jest zapis, z którego wynika, iż cena imprezy może wzrosnąć w następstwie  wzrostu  cen usług składających się na wypoczynek  np. kurs u waluty rozliczeniowej czy cen paliwa. Jeżeli ceny poszczególnych rodzajów usług  składających się na imprezę turystyczną ulegną zmniejszeniu, to organizator ma obowiązek obniżenia ceny. Klient ma prawo dochodzenia roszczeń z tego tytułu.

 

 

5. Informacje o wzroście ceny touroperator  ma obowiązek przekazać klientowi  najpóźniej na 21 dni przed rozpoczęciem imprezy turystycznej. Impreza turystyczna może podrożeć w związku z:

a)   podwyżkami cen paliwa,

b)   wzrostem  podatków,

c)   zwiększeniem różnego  rodzaju  opłat  z tytułu  usług turystycznych np. lotniskowych, gdy wzrosną kursy        walut.

 

 

6. Informacje o możliwości podwyżek muszą być wpisane do umowy na świadczenie usług turystycznych, gdzie określone są parametry wyjazdu oraz prawa i obowiązki stron. W razie braku takiego zapisu organizator wyjazdu nie ma prawa do podwyżki ceny  imprezy i niezależnie od wysokości podwyżek klienta obowiązuje cena zapisana w umowie.

 

 

7. Według nowych przepisów klient w sytuacji, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności, może bezkosztowo odstąpić od umowy. O nadzwyczajnych okolicznościach mówimy, jeżeli  miejsce  wypoczynku zagrożone jest atakami terrorystycznymi, nastąpiło trzęsienie ziemi i istnieje zagrożenie kolejnych wstrząsów, wybuchł wulkan czy też ma miejsce epidemia bądź inne zdarzenia mające wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie turysty.  W razie zaistnienia w/w zdarzeń i w związku z tym niemożliwością realizacji usług według zawartej umowy touroperator ma obowiązek w ciągu 14 dni od powzięcia informacji o niebezpieczeństwie dokonać  zwrotu  klientom dokonanych wpłat.

 

 

8. Jeżeli pomimo zapisów w umowie organizator odstąpi lub dokona istotnych zmian w zakresie parametrów zakupionej imprezy takich jak: destynacja, termin, rodzaj  środka transportu, długość pobytu lub zmienione zostaną inne istotne kryteria wyjazdu, to klient ma prawo do bezpłatnego odstąpienia od umowy, a  organizator ma obowiązek zwrotu wpłaconych  kwot. Jeżeli organizator zastrzeże w umowie z klientem, że dopuszczalne są nieznaczne zmiany parametrów wyjazdu to klient traci prawo do nieodpłatnej rezygnacji. Niezależnie od wszystkiego stronom zawsze przysługuje droga sądowa.

 

 

9. Zmieniły się zasady w zakresie zawierania umów na odległość. Według nowego prawa można odstąpić od umowy wciągu 14 dni, jeżeli została ona zawarta poza lokalem biura.

 

 

10. Jeżeli w umowie zawarte jest zastrzeżenie, że impreza będzie realizowana przy określonej liczbie uczestników, to organizator ma prawo do odwołania  imprezy, a klientowi nie przysługuje z tego tytułu odszkodowanie. A organizator  zwróci wpłacone pieniądze wciągu 14 dni.

 

 

11. Nowe przepisy precyzują terminy, w jakich najpóźniej należy poinformować o tym fakcie Klientów:

•   20 dni przed imprezą, która ma trwać  więcej niż 6 dni,

•   7 dni przed imprezą,  dla imprez trwających 2-6 dni,

•   48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni.

 

12. Jeżeli organizator ogłosi niewypłacalność, to przy założeniu, że impreza była organizowana przez podmiot działający zgodnie z prawem, czyli posiadający: wpis do centralnej ewidencji  organizatorów i pośredników, ma wykupione ważne ubezpieczenie  OC  oraz dokonywał opłat na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny,  to bankructwo organizatora nie będzie miało wpływu na kontynuowanie wypoczynku. Takie są założenia, a jak zweryfikuje to życie?

 

 

 

 

Będziemy Państwa informować o tym, jak bezpiecznie wybrać biuro podróży i jak przygotować się do wakacji, aby wyjazd był rzeczywiście realizacją słonecznych marzeń. Proszę zaglądać na nasz blog, a jeżeli macie w tym względzie pytania to prosimy o kontakt: telefoniczny 509663168, mailowy jagoda@wakacjeamigos.pl.

 

Biuro Podróży Amigos B.B., Jelenia Góra, Plac Ratuszowy 56. Zapraszamy również na naszą stronę www.wakacjeamigos.pl.

Czytaj także

Może zainteresują cię poniższe wpisy

Ważne informacje
Sri Lanka – aktualizacja komunikatu MSZ

MSZ na swojej stronie podaje najnowsze informacje dla turystów i wprowadza stan wyjątkowy na Sri Lance ze względu na ataki terrorystyczne

Wypoczynek z Amigos
Kreta – miejsce narodzin Zeusa

Mitologiczne historie i zabytki zna każdy z nas. A kto miał okazje je zobaczyć? Poznaj najciekawsze miejsca, atrakcje turystyczne i najpiękniejsze plaże Krety

Ważne informacje
Jak dokonać rezerwacji na naszej stronie?

W tym artykule dowiesz się wszystkiego o naszej stronie, jak się po niej poruszać, wyszukiwać i rezerwować wycieczek. To wcale nie jest trudne!

Wypoczynek z Amigos
Gran Canaria – kontynent w miniaturze 

Zróżnicowany krajobraz i kilka typów klimatu – te cechy najbardziej charakteryzują Gran Canarię. Kojarzona jest także z owalnego kształtu, co wyróżnia ją od sąsiednich wysp.

Zainspiruj się

Wyszukaj idealną ofertę z wybranych kategorii

First minute

Zarezerwuj wakacje z dużym wyprzedzeniem i ciesz się niskimi cenami

Last minute

Znajdź najtańsze wycieczki last minute za okazyjne ceny przy krótkim terminie wylotu

Tanie latanie

Najtańsze oferty niemieckich organizatorów za relatywnie nieduże pieniądze

Dla rodzin z dziećmi

Najlepsze oferty wycieczek wybrane z myślą o rodzinach z dziećmi

Wyloty z Niemiec

Wycieczki z wylotem z Niemiec to wysoka jakość w bardzo konkurencyjnych cenach - możesz zyskać nawet o 40% tańsze wakacje

Turcja z all inclusive

Bogaty wybór ofert do Turcji z all inclusive w korzystnych cenach

Pamiętaj o marzeniach

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze oferty na email!

Niniejsza strona korzysta z plików cookies oraz local storage przeglądarki. Przeglądając tę stronę zgadzasz się na niniejsze warunki. Możesz zapoznać się również z informacjami dotyczącymi danych osobowych.