„Lonely Planet” (Samotna Planeta) jest to największe na świecie wydawnictwo przewodników turystycznych. Było jedną z pierwszych oficyn wydawniczych specjalizujących się w wydawaniu przewodników dla turystów o ograniczonych zasobach finansowych, w tym ludzi młodych i studentów.
„Lonely Planet” wydało dotychczas ponad 500 pozycji, głównie przewodników turystycznych, poradników i rozmówek w ośmiu językach, łączny nakład roczny publikacji sięga 6 milionów egzemplarzy. Obecnie firma zatrudnia 500 osób i 300 autorów.
Wydawnictwo założone zostało przez małżeństwo Brytyjczyka Tony'ego Wheelera z Australijką Maureen. Pierwszym przewodnikiem, który napisali wspólnie, był wydany w 1972 r. Across Asia on the Cheap, będący de facto opisem ich podróży poślubnej. Pozycja ta sprzedała się w nakładzie 1500 egzemplarzy w ciągu tygodnia. W ciągu następnych lat przewodniki wydawnictwa, pisane ostrym językiem pełnym kolokwializmów i zawierające informacje mogące zainteresować młodego czytelnika, zyskały przydomek Bible for backpackers („Biblii turystów z plecakiem”).
W 2007 r. 75% udziałów w firmie zostało sprzedane za 130,2 mln funtów szterlingów brytyjskiemu koncernowi medialnemu BBC, który zapowiedział rozwijanie jej działalności w kierunku multimediów i technik cyfrowych. W roku 2013 BBC Worldwide sprzedała 100% udziałów „Lonely Planet” amerykańskiej firmie NC2 Media.
Lista Top 10 jest publikowana przez „Lonely Planet” każdego roku w październiku poprzedniego roku. Ma kilka kategorii: najlepsze podróże, regiony, kraje, miasta i ceny. Jest wynikiem zgłaszania kandydatur do Top 10 z motywacjami a później głosowania przez ponad 300 ekspertów podroży z całego świata. Ma wielki wpływ na rynek, do tego stopnia, że są głosy krytyczne oskarżające „Lonely Planet” o dewaluację tych miejsc poprzez nagły wzrost turystów, prowadzący do tłumów i dyskomfortu odwiedzających jak również miejscowej ludności.