Wróć do listy artykułów

Odszkodowanie się Wam należy :)

Warto wiedzieć | 06-06-2018
Odszkodowanie się Wam należy :)

 

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylające rozporządzenie (EWG) nr 295/91 (Dz.U. 2004, L 46, s. 1). Zgodnie z tym rozporządzeniem, w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu wynoszącego trzy godziny lub więcej w chwili przylotu, pasażerowie lotniczy mogą mieć prawo do ryczałtowego odszkodowania mogącego wynosić, w zależności od odległości, 250, 400 lub 600 EUR.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 rozporządzenia, ma ono zastosowanie:

 a) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego, do którego ma zastosowanie traktat oraz

 b) do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku w państwie członkowskim, do którego ma zastosowanie traktat (chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim), jeżeli przewoźnik lotniczy obsługujący dany lot jest przewoźnikiem wspólnotowym.

 

Zdaniem Trybunału z rozporządzenia oraz z orzecznictwa wynika, że  jeżeli  dwa loty (lub większa ich liczba) były przedmiotem jednej tej samej  rezerwacji, to te loty stanowią całość w odniesieniu do prawa pasażerów do odszkodowania. Należy je traktować  jako  jeden lot pomimo, że jest to lot łączony  i odbywa się dwoma samolotami.

 

Trybunał wskazał, iż jeżeli następują zmiany samolotu podczas lotu łączonego, które mogą mieć miejsce podczas wykonywania  lotu,  to nie ma to wpływu w zakresie   kwalifikacji. Żaden z przepisów rozporządzenia nie uzależnia bowiem kwalifikacji lotu łączonego od dokonania wszystkich składających się na niego lotów tym samym samolotem.

Prawa  pasażerów w razie odwołania lub opóźnienia samolotu:

1.      Zwrot kosztów z tytułu zakupionych biletów lotniczych w ciągu 7 dni. Wysokość  zwrotu uzależniona jest od sytuacji i nawet jeżeli odbyliśmy częściowo zaplanowaną podróż, a w związku ze zdarzeniem dalsza podróż ze względu na opóźnienia  okazała się bezcelowa to mamy prawo do żądania 100% poniesionych kosztów.

2.      Możemy oczekiwać od linii: zorganizowania podróży  w najszybszym czasie   i według określonych parametrów lub  odtworzenia wylotu w innym dogodnym terminie.

3.      Jeżeli samolot  opóźni się o 2 godziny to podróżujący ma prawo do:

 a. bezpłatnych  posiłków  i napojów  – proporcjonalnie do czasu oczekiwania. Niemieckie biura podróży oferują 10 Euro na zakup napojów.  Jeżeli kupujemy sami  wyżywienie na lotnisku to  należy gromadzić rachunki,  ponieważ będą stanowiły  podstawę do zwrotu  poniesionych kosztów;

b. noclegu w hotelu  – niemieckie biura zawsze w sytuacji odwołania lotu  pasażerom zapewniają  nocleg w hotelu w pobliżu lub na terenie lotniska. Transfer w obie strony zorganizowany jest przez przewoźnika;

c. przewoźnik powinien zapewnić m.in. dwa  darmowe połączenia telefoniczne z wybranymi osobami;

d. linie lotnicze mają obowiązek informowania na bieżąco swoich pasażerów o zaistniałej sytuacji oraz o przysługujących prawach i procedurach. 

3. Zerwanie umowy z przewoźnikiem  może nastąpić, jeśli oczekiwanie na  lot przekroczy 5 godzin i możesz  domagać się zwrotu kosztów zakupionego  biletu, a także zapewnienia jak najszybszego powrotu, gdy przybyłeś na miejsce za  późno, by zrealizować swoje cele.

4.      Wysokość   odszkodowania - zależy przede wszystkim od długości lotu i rodzaju lotu:

a)      Dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów  odszkodowanie wynosi 250 euro.

b)      Dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wynosi 400 euro.

c)      Dla wszystkich pozostałych, nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie  wynosi 600 euro.      

5.     Llinie lotnicze w Europie tytułem odszkodowania  wypłacają średnio ok. 415 euro/os. Firmy zajmujące się odzyskiwaniem odszkodowania od linii lotniczych szacują, że europejscy pasażerowie mogliby ubiegać się  o znacznie wyższe odszkodowania, niestety często Klienci nie mają świadomości o przysługujących im prawach. Jeżeli nie wiesz, co zrobić,  to wejdź na naszą stronę http://www.wakacjeamigos.pl i skontaktuj się z nami, chętnie pomożemy.

6.      Przewoźnik może wypłacić sumę o połowę mniejszą, gdy zaproponuje nam inny lot, w którym czas przybycia do miejsca docelowego nie różni się od pierwotnie zakładanego o określony czas. Jest on również ustalony w zależności od długości lotu.

a)      Dla lotów krótszych o długości do 1 500 kilometrów kwota odszkodowania to 125 euro przy opóźnieniach maksymalnie 3 godziny.

b)      Dla lotów w obrębie Wspólnoty liczących powyżej 1 500 kilometrów oraz tych o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów odszkodowanie wniesie 200 euro przy opóźnieniu  maksymalnym  3 godziny.

c)      Dla wszystkich pozostałych nie uwzględnionych powyżej lotów odszkodowanie wynosi 300 euro przy maksymalnym opóźnieniu 4 godziny.

d)      Odszkodowanie  może być wypłacone  formie pieniężnej  lub jeżeli  po uzgodnieniu wyrazisz zgodę  na inną formę rekompensaty np. inna podróż.

5. Jak odzyskać należne odszkodowanie:

a) należy złożyć wniosek do  przewoźnika na   formularzu, który jest dostępny na stronach internetowych przewoźników. Dokument należy wypełnić podając wszystkie wymagane informacje, a następnie należy wysłać mailowo lub za pośrednictwem poczty.

b)  Można  wypełnić  i załączyć unijny wzór skargi odnoszący się do praw pasażera.

c)  Zapoznaj się z przepisami  rozporządzenia (WE) nr 261/2004, gdzie  znajdziesz  informacje dotyczące sytuacji, gdy opóźniony/odwołany lot dotyczy lotniska spoza UE, natomiast  linia lotnicza należy do wspólnoty  UE.

 

Odszkodowania nie otrzymasz jeżeli :

a)      Przewoźnik prawidłowo poinformował pasażera o odwołaniu lub zmianie  co najmniej  dwa tygodnie przed planowaną datą odlotu,

b)      Zaproponowano  Klientowi  optymalne warunki wykonania zawartej umowy,

c)      Wystąpią  czynniki zewnętrzne do  których należą:

* złe warunki pogodowe,

*strajk wpływający na usługi lotnicze,

* gwałtownie zmieniająca się sytuacja polityczna w danym kraju.

Do tych czynników nie zaliczamy problemów  technicznych,  ponieważ to do  obowiązków przewoźnika należy zapewnienie sprawnego sprzętu.

Dokumentem regulującym  prawa pasażerów w Unii Europejskiej jest rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady.

WE nr 261/2004 dotyczy:

a) wszystkich podróży lotniczych rozpoczynających się w Państwach Członkowskich,

b) lotów, które startują w innych krajach, ale docelowo zmierzają do tych krajów wspólnotowych i są obsługiwane przez przewoźników z tych państw.

c) bez   znaczenia jest status lotu: czarterowy, tanie linie, rejsowy.

To wcale nie jest takie trudne  odzyskać pieniądze z powodu naruszenia umowy o przewóz.

 

 

 

 

Czytaj także

Może zainteresują cię poniższe wpisy

wakacje na malediwach, wczasy na malediwach, wycieczki na malediwy, wypoczynek na malediwach, wakacje all inclusive malediwy, wycieczki allinclusive malediwy
Wypoczynek z Amigos
Malediwy – rajski archipelag

Najciekawsze informacje o rajskim zakątku świata. Sprawdź, kiedy jest najlepsza pogoda i pora na wakacje na Malediwy.

Wakacje na lato 2020
Wypoczynek z Amigos
Wakacje na lato 2020

Jakie kierunki są popularne wśród turystów na lato 2020?

wakacje w zea, wczasy w zea, wypoczynek w zea, wycieczki do zea, wakacje w emiratach arabskich, wczasy w emiratach arabskich, wycieczki do emiratów arabskich, wakacje emiraty arabskie, wczasy emiraty arabskie, wypoczynek emiraty arabskie, wakacje all inclusive emiraty, wakacje all inclusive emiraty arabskie, wycieczki all inclusive emiraty arabskie, wycieczki all inclusive emiraty, wczasy all inclusive emiraty arabskie, wczasy all inclusive emiraty
Wypoczynek z Amigos
Zjednoczone Emiraty Arabskie – co warto wiedzieć?

Co powinieneś wiedzieć przed podróżą do ZEA? Opisujemy najważniejsze informacje dla turystów o tym kraju

wakacje w turcji, wczasy w turcji, wypoczynek w turcji, wycieczki do turcji, wakacje all inclusive turcja, wczasy all inclusive turcja, wypoczynek all inclusive turcja, wycieczki all inclusive turcja, tanie wakacje do turcji, tanie wycieczki do turcji, tanie wczasy do turcji
Ważne informacje
Wzrosły ceny wiz do Turcji

Od października 2019 roku zmieniła się opłata za wizę do Turcji. Jaki jest jej aktualny koszt?

Zainspiruj się

Wyszukaj idealną ofertę z wybranych kategorii

First minute

Zarezerwuj wakacje first minute 2020 z dużym wyprzedzeniem w niskich cenach

Wakacje z Niemiec

Wycieczki z wylotem z Niemiec to wysoka jakość w bardzo konkurencyjnych cenach – możesz zyskać nawet o 40% tańsze wakacje

Last minute

Wakacje last minute to możliwość skorzystania z wycieczki na każdym zakątku świata w krótkim terminie wylotu

Ferie zimowe 2020

Już teraz sprawdź oferty na ferie zimowe 2020 i wybierz się na egzotyczne wakacje

Weekend majowy 2020

Najlepsze oferty wakacji za granicą na weekend majowy 2020

Wycieczki na lato 2020

Zarezerwuj tanie wakacje na lato 2020 w ofercie first minute

Pamiętaj o marzeniach

Zapisz się na newsletter i otrzymuj najlepsze oferty na email!

Niniejsza strona korzysta z plików cookies oraz local storage przeglądarki. Przeglądając tę stronę zgadzasz się na niniejsze warunki. Możesz zapoznać się również z informacjami dotyczącymi danych osobowych.